Skip to content

Kampanjbaner

Kampanjbaner år 2017

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
I stort en omtolkning av ett träsnitt av den svenska armén, men istället för lejon så blev det en älg, på blågul botten eftersom vi ändå skulle avtäcka den i Tyskland.

Presenterad på Majgreve på ”Landsknecht Hurra!” i Oy-Mittelberg.

Kampanjbaner år 2016

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
Fanan är i stort baserad på Lothringens stadsbaner. Dock ville vi ha lite mera färg, så vi la till gröna ränder. Vi ville även fortsätta på temat med fabeldjur, så denna gång fick Fredrik rita hjortar med vingar. Tydligen var det svårt att få bort alla visuella likheter med ett känt adelshus vapensköld ur ”Game of Thrones”…

Målades lite halvraskt av Torbjörn den där helgen då man inser att det inte finns några fler bra tider för att måla fanan innan den ska presenteras. Glad stöttning och påhejning kom via Facebook av Alina och Fredrik. Vi hade även en lång diskussion om hur hjortarna ska stå för att fanan ska se bra ut både när den bärs, och när den hänger från en stång.

Presenterad på Majgreve vid Wiks slott i Uppsala.

Kampanjbaner år 2015

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
Randigt var lite gjort redan, så vi bestämde oss för att ett stort rutmönster skulle passa bra. Någonstans fick vi iden om ett kors som delar upp fanan i delar, och fastnade för det. För att undvika likheter med det kristna korset lade vi till franska liljor i ändarna.

Djur har alltid varit ett återkommande tema, så efter lite diskussioner kom vi fram till att ett fabeldjur, Hippocampus, skulle vara roligt att göra. Fredrik ridade upp en sådan, och Torbjörn och Fredrik målade fanan.

Jag minns att vi hade några historiska fanor uppe för referens, men inte vilka det var tyvärr.

Kampanjbaner år 2014

Banergrupp:
Torbjörn Walberg

Designtankar: Denna fana skall symbolisera året då proknekt införskaffade sin första kanon.
Dessutom är rosen aldrig fel i föreningssammanhang.

Originalet är en symbol för kejsar Maximilian, målat på hästtäcke eller på fanor. Det är dock bara själva formerna som använts, symbolerna är utbytta mot kanoner och rosor istället.

Färgsättningen visade sig knepig, då alla färger visade sig bli konstiga med kanonernas gula och /eller det rödgröna i rosornas kant. Till slut provade jag med den konstiga blågröna som var oanvändbar till allting annat, och vips visade den sig passa utmärkt. Om man har ett fantasifullt sinnelag kan man även se rosor och kanoner som symboler för något annat, särskilt tillsammans med fänikeuddens budskap; ”Apudne tel ve me?” (”Ditt ställe eller mitt?”).

Hela fanan är målad på ett hotellrum i Karlskrona, oftast genom kreativt användande av kontorstejp för att spänna upp delar av den för målning.

KAMPANJBANER ÅR 2010

Banergrupp:
Lars-Erik Åkerlund, Oskar Göransson, Gustav Fungdal

Designtankar:
Det mesta förlorat i historien, men vi ville ha ett lejon och svenska färger. Oskar inspirerades av ett härligt motiv med ett lejon på blå bakgrund. Arbetet utfördes i vardagsrummet hemma hos Lars-Erik i Sollentuna. Baneret maskinsyddes i blått och gult siden. En projektor lånades från Lars-Eriks jobb och tyget spändes upp på en projektortavla som en gång tillhört Göran Hasslar (Göran, om du undrar vart den tog vägen så åkte den på tippen 2012 eller 2013). Motivet som Oskar fixat fram projicerades sedan på tyget och måleriet påbörjades. Hoola Bandoola Band fick tjäna som solidarisk arbetsmusik i processen. Som vanligt påbörjades arbetet i sista stund och till MajGrefven var inte lejonet färglagt. Färgläggning slutfördes i juni med god hjälp av Gustav. När föreningen åkte till Bretten det året var baneret klart.

Presenterad på MajGrefve i Visby. Medeltidsveckan hade kick-off samma helg, så föreningen slog två flugor i en smäll och åkte på ”Kick-Grefve”.

KAMPANJBANER ÅR 2009

Banergrupp:
Lars-Erik Åkerlund, Gustav Fungdal

Designtankar:
Vad är den drivande kraften för knektar? Pengar tänkte vi och skakade fram ”pengar luktar inte”, dvs vi knektar tjänar den som betalar oss. En översättning till latin gav ”Pecunia non oleat”. Ordstävet kan också kopplas till latrinavgiften i Rom. Banérvisionen var en klo som greppar en penningpung med ordstävet skrivet på svart bakgrund. Arbetet utfördes i vardagsrummet hemma hos Lars-Erik i Sollentuna. Baneret maskinsyddes i lila och blått siden och då vi hade kort om siden blev banéret av mindre format. Eftersom vi siktade mot stjärnorna och knappt lämnade marken mäktade vi bara sy ihop banéret innan orken tröt. Ordstävet målades dit innan Medeltidsveckan.

Presenterad på MajGrefve i Husaby utanför Södertälje. Vi anordnade ett härläger tillsammans med föreningen Trossen. Detta event kan för övrigt vara det första där föreningen använde stor-fuchonen.