Skip to content

Kampanjbaner

2024

Kampanjbaner 2024
Majgreve,

Banergrupp:
Erica Hasslar och Göran Hasslar.

Designtankar:
Förleds inte av det vackra yttre. Sirener och sjöjungfrur är personifikationer av havet som har en förrädisk lugn yta som döljer faror som klippor och grund.
Motivet är en siren (eller sjöjungfru), från uppslagsverket Hortus sanitatis som publicerades 1491. I den finns växter och djur och det här motivet hittas under fiskar.
Här och här kan du se orginalmotiven.
Erica tyckte att det var kul med ett motiv med hav och nakna bröst. Dessutom ser hon så charmig ut, och var lite kul med sina dubbla fiskstjärtar. Motivet bollades med några andra medlemmar som också gillade idén.
Materialet är linnetyg målat med linoljefärg. Flera bevarade baner från 1500-talet är just i linne och målade med linoljefärg, så det var ett kul experiment.


2023

Landsknecht Hurra, Crawinkel Tyskland

Banergrupp:
Alina Olestad, Teres Eneman, Torbjörn Walberg, Matilda Lindgren.

Designtankar:
1523 valdes Gustav Eriksson till kung av Sverige och det får speglas i vårt kampanjbaner som har en vase, efter vasaättens heraldiska vapen, med en ros på. Design av Alina.


2022

Majgreve vid Kronobäcks klosterruin juni 2022

Banergrupp:
Alina Olestad, Matilda Lindgren, Teres Eneman, Fredrik Svensson, Torbjörn Walberg, Emelie Sandström.

Designtankar:
Med målet ”mycket färg” växte denna fana fram med inspiration från Saxens flagga från 1545 som du ser här. Texten lyder ”Post Tenebras Lux” och betyder ”Efter Mörker (hoppas vi på) Ljus”. Vi hoppas vi går mot ljusare tider.
Lycklig är den som får slitsen med tassavtrycket från Alinas katt som sprang över tyget innan färgen hunnit torka.


2021

Medeltidsveckan Visby augusti 2021

Banergrupp:
Emelie Sandström, Alina Olestad, Matilda Lindgren, Teres Eneman, Fredrik Svensson, Torbjörn Walberg.

Designtankar:
Likt en fågel Fenix reser vi oss ur askan, pånyttfödda men åndå detsamma.
Emelie har designat motivet med glada tillrop från övriga i gruppen. Alina, Matilda och Teres har målat baneret.
Unica Revivisco – Endast jag återuppstår.
Inspirerat av ett franskt emblem från 1551 som du kan se här.


2020

Kronobäcks klosterruin september 2020

Banergrupp:
Alina Olestad, Teres Eneman, Fredrik Svensson, Torbjörn Walberg, Matilda Lindgren, Emelie Sandström

Designtankar:
Ett annorlunda år i pandemins klor kräver en fana med hopp om framtiden.
Ormen symboliserar läkande och transformation, att överleva och växa. Och visst ska vår förening överleva och växa trots oroliga tider.
Dessutom är det jubileumsår enligt den ena tideräkningen.
Texten lyder därför ”memento anni antiqui, prospiciunt”, vilket fritt översatt med google translate ska betyda ”minns åren som gått, blicka framåt”. Vi firar det gamla och marscherar stolt in i framtiden.

Presenterad på Digitala Majgreven, direktsänt från Alinas vardagsrum.


2019

Majgreve, Torpa Stenhus

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Fredrik Svensson, Matilda Lindgren, Emelie Sandström, Alina Olestad, Teres Eneman

Designtankar: Vi utgick från en bild från Flugblatter der Reformation und des Bauernfrieges 1535 med texten ”Hasen richten über Jäger und Mönchen”. Ett motiv med ombytta roller där harar grillar en jägare.
De förtryckta förtrycker förtryckarna. Något vi kände att Proknekt kan stå för.

Länk till orinalbilden här

Presenterad på Majgreven på Torpa Stenhus.


2018

Majgreve i Vadstena 2018

Banergrupp: Torbjörn Walberg, Matilda Lindgren, Alina Olestad

Designtankar:
En bro omgiven av en krans av rosor. En bro som symboliserar en övergång till det nya med mottot ”tillsammans är vi starka”.


2017

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
I stort en omtolkning av ett träsnitt av den svenska armén, men istället för lejon så blev det en älg, på blågul botten eftersom vi ändå skulle avtäcka den i Tyskland.

Presenterad på Majgreve på ”Landsknecht Hurra!” i Oy-Mittelberg.


2016

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
Fanan är i stort baserad på Lothringens stadsbaner. Dock ville vi ha lite mera färg, så vi la till gröna ränder. Vi ville även fortsätta på temat med fabeldjur, så denna gång fick Fredrik rita hjortar med vingar. Tydligen var det svårt att få bort alla visuella likheter med ett känt adelshus vapensköld ur ”Game of Thrones”…

Målades lite halvraskt av Torbjörn den där helgen då man inser att det inte finns några fler bra tider för att måla fanan innan den ska presenteras. Glad stöttning och påhejning kom via Facebook av Alina och Fredrik. Vi hade även en lång diskussion om hur hjortarna ska stå för att fanan ska se bra ut både när den bärs, och när den hänger från en stång.

Presenterad på Majgreve vid Wiks slott i Uppsala.


2015

Banergrupp:
Torbjörn Walberg, Alina Olestad, Fredrik Svensson

Designtankar:
Randigt var lite gjort redan, så vi bestämde oss för att ett stort rutmönster skulle passa bra. Någonstans fick vi iden om ett kors som delar upp fanan i delar, och fastnade för det. För att undvika likheter med det kristna korset lade vi till franska liljor i ändarna.

Djur har alltid varit ett återkommande tema, så efter lite diskussioner kom vi fram till att ett fabeldjur, Hippocampus, skulle vara roligt att göra. Fredrik ridade upp en sådan, och Torbjörn och Fredrik målade fanan.

Jag minns att vi hade några historiska fanor uppe för referens, men inte vilka det var tyvärr.


2014

Banergrupp:
Torbjörn Walberg

Designtankar: Denna fana skall symbolisera året då proknekt införskaffade sin första kanon.
Dessutom är rosen aldrig fel i föreningssammanhang.

Originalet är en symbol för kejsar Maximilian, målat på hästtäcke eller på fanor. Det är dock bara själva formerna som använts, symbolerna är utbytta mot kanoner och rosor istället.

Färgsättningen visade sig knepig, då alla färger visade sig bli konstiga med kanonernas gula och /eller det rödgröna i rosornas kant. Till slut provade jag med den konstiga blågröna som var oanvändbar till allting annat, och vips visade den sig passa utmärkt. Om man har ett fantasifullt sinnelag kan man även se rosor och kanoner som symboler för något annat, särskilt tillsammans med fänikeuddens budskap; ”Apudne tel ve me?” (”Ditt ställe eller mitt?”).

Hela fanan är målad på ett hotellrum i Karlskrona, oftast genom kreativt användande av kontorstejp för att spänna upp delar av den för målning.


2013

Banergrupp:

Designtankar:
Lejonapan.
Med ett apliknande lejon som slickar på en ros fick texten blir ”Favete Linguis – Vakta din Tunga”. För övrigt den första fanan målad med sidenfärg.


2012

Banergrupp:

Designtankar:
Rävfanan. Året då vår dödlighet gjorde sig påmind i förening.

Memento Mori, Memento Vivere – Minns din dödlighet, kom ihåg att leva.


2011

Banergrupp:

Designtankar:
”Deformis i Cubitum” vilket betyder ”gå till sängs du är ful” men tanken var nog ”gå och lägg dig du är full”.


2010

Banergrupp:
Lars-Erik Åkerlund, Oskar Göransson, Gustav Fungdal

Designtankar:
Det mesta förlorat i historien, men vi ville ha ett lejon och svenska färger. Oskar inspirerades av ett härligt motiv med ett lejon på blå bakgrund. Arbetet utfördes i vardagsrummet hemma hos Lars-Erik i Sollentuna. Baneret maskinsyddes i blått och gult siden. En projektor lånades från Lars-Eriks jobb och tyget spändes upp på en projektortavla som en gång tillhört Göran Hasslar (Göran, om du undrar vart den tog vägen så åkte den på tippen 2012 eller 2013). Motivet som Oskar fixat fram projicerades sedan på tyget och måleriet påbörjades. Hoola Bandoola Band fick tjäna som solidarisk arbetsmusik i processen. Som vanligt påbörjades arbetet i sista stund och till MajGrefven var inte lejonet färglagt. Färgläggning slutfördes i juni med god hjälp av Gustav. När föreningen åkte till Bretten det året var baneret klart.

Presenterad på MajGrefve i Visby. Medeltidsveckan hade kick-off samma helg, så föreningen slog två flugor i en smäll och åkte på ”Kick-Grefve”.


2009

Banergrupp:
Lars-Erik Åkerlund, Gustav Fungdal

Designtankar:
Vad är den drivande kraften för knektar? Pengar tänkte vi och skakade fram ”pengar luktar inte”, dvs vi knektar tjänar den som betalar oss. En översättning till latin gav ”Pecunia non oleat”. Ordstävet kan också kopplas till latrinavgiften i Rom. Banérvisionen var en klo som greppar en penningpung med ordstävet skrivet på svart bakgrund. Arbetet utfördes i vardagsrummet hemma hos Lars-Erik i Sollentuna. Baneret maskinsyddes i lila och blått siden och då vi hade kort om siden blev banéret av mindre format. Eftersom vi siktade mot stjärnorna och knappt lämnade marken mäktade vi bara sy ihop banéret innan orken tröt. Ordstävet målades dit innan Medeltidsveckan.

Presenterad på MajGrefve i Husaby utanför Södertälje. Vi anordnade ett härläger tillsammans med föreningen Trossen. Detta event kan för övrigt vara det första där föreningen använde stor-fuchonen.